Telefonska centrala je bila ločen, sprva povsem analogen sistem z javnimi in internimi analognimi priključki. Sama funkcionalnost je bila zelo omejena. Kot interni priključki so služili analogni telefonski aparati in posebne telefonske več žične garniture prilagojene vsaki telefonski centrali posebej. Kasneje so se pridružili telefaksi in sistemski telefonski aparati. Temeljila je na povsem svojem telefonskem ožičenju, tudi telefonske linije so bile povsem ločene od drugih povezav v podjetju. Prvo veliko spremembo pri nas je telefonskim centralam prinesla digitalna ISDN tehnologija. Tu sta bila možna že 2 govorna kanala po eni liniji. Omogočala je CLIP funkcijo, kjer si lahko videl številko klicočega, kar je bilo za tiste čase res revolucionarno. Pojavili so se celo prvi ISDN video telefoni z res zelo omejeno sliko in funkcijami.
To so bili tudi prvi začetki integracij telefonskih central z informacijskimi sistemi v podjetjih. Na računalnikih je bilo možno pogledati razne liste klicev, s pritiskom miške je bilo mogoče začeti klic na uparjenem telefonskem aparatu in podobno.
Potem je počasi sprva zelo previdno začela v telefonske centrale prodirati IP SIP tehnologija. Pojavili so se prvi SIP telefoni, ki so bili na začetku cenovno precej visoko. Operaterji so začeli ponujati prve IP telefonske linije (trunke). Vse je bilo popolnoma novo. Osnovni principi telefonije so se pisali povsem na novo. Odpirati so se začele povsem nove možnosti uporabe in funkcionalnosti. seveda pa so se pojavljali tudi povsem novi problemi, ki jih prej ni bilo. Sprva je bila taka IP telefonija zelo nezanesljiva, veliko je bilo napak v delovanju na strani IP telefonskih sistemov kot tudi zunanjih IP povezav. Programska oprema IP telefonov in IP telefonskih central se je stalno nadgrajevala za odpravo napak in izboljšanje funcionalnosti, ki je bila na začetku na precej nizkem nivoju. Problem je bil tudi s samo združljivostjo SIP naprav različnih proizvajalcev. SIP standard je zasnovan tako široko, da je bilo na začetku praktično nemogoče uporabljati izdelke različnih proizvajalcev na istem sistemu.
Danes je seveda drugače. Telefonska centrala je svoje delo opravila. Sodobni IP telefonski strežniki so klasično telefonsko centralo popolnoma nadomestili in v večini primerov tudi nadgradili.
Kaj vse omogočajo in kako jih optimalno izkoristiti da iz njih naredimo učinkovito komunikacijsko orodje pa smo spoznali že v večih člankih. Več o sodobnih IP telefonskih sistemih lahko preberete tukaj. IP sistemi in IP telefoni pa so tudi v našem Teleshopu.